ابزار سایت

قابلیت_های_مدیریتی_نقش_ناظم

فصل 9- قابلیت‌های مدیریتی نقش «ناظم‌»

همان‌طور که پیش‌تر ملاحظه شد، موتور شبکه اجتماعی موتوشاب شامل قابلیت‌‌های متعددی به جهت مدیریت مطالب، کاربران، سطوح دسترسی، نصب و حذف افزونه‌ها و غیره بوده و کاربری که این امکانات در اختیار او قرار گرفته است «مدیر سامانه» نام دارد. همچنین مدیر سامانه امکان تعیین فرد یا افرادی تحت عنوان «ناظم»، به جهت نظارت در فعالیت کاربران در بخش‌های دلخواه خود را دارد. به عبارتی دیگر مدیر قادر است تا به برخی از کاربران در بخش خاصی از سامانه نقش ناظم را اعطا کند. این امکان از طریق «میز فرمان مدیریت» در بخش تنظیمات مربوط به ناظم برای مدیر فراهم شده است.

در این بخش به شرح قابلیت‌های مدیریتی ناظم‌‌ها پرداخته شده است. شایان ذکر است که تمامی این قابلیت‌ها برای مدیر نیز فراهم است. در حقیقت‌ هر عملی که ناظم قادر به انجام آن باشد، مدیر سامانه نیز توانایی انجام آن را دارد.

9-1- پنل مدیر

در صفحه «داشبورد» مدیر، یک ابزارک تحت عنوان «پنل مدیر» مطابق شکل 1 وجود دارد و این امکان را به مدیر سامانه می‌دهد تا بتواند گزارش تخلف‌هایی که توسط کاربران دیگر در قسمت‌های مختلف برای مدیریت سامانه ارسال‌شده را مشاهده نماید.

شکل 1: پنل مدیر در صفحه داشبورد

در صفحه داشبورد، مدیر سامانه مطابق شکل 2 می‌تواند با استفاده از پیکانی که در سمت چپ هر پیام در قسمت تازه‌ها وجود دارد به گزینه‌های زیر دسترسی پیدا کند. گزارش تخلف: مدیر سامانه با استفاده از این گزینه می‌تواند پیام مورد نظر را در لیست تخلفات قرار دهد تا با بررسی محتوای پیام در صورت بروز تخلف بتواند آن را پاک نماید. شایان ذکر است که مدیر سامانه می‌تواند در بخش «ابزار مدیریت» تمامی موارد گزارش‌شده را مشاهده نماید.

پاک‌کردن نوشته: مدیر سامانه امکان پاک‌کردن محتوای پیامی که توسط کاربر دیگری گذاشته شده است را دارد.

پاک‌کردن کاربر: با استفاده از این گزینه مدیر سامانه امکان حذف کاربر صاحب پیام از سامانه را دارد.

شکل 2: امکانات قابل دسترسی برای مدیر سامانه بر روی یک فعالیت تازه

مدیر سامانه مطابق شکل 3 پس از باز کردن محتوای یک پیام امکان پاک‌کردن دیدگاه‌های گذاشته‌شده توسط کاربران دیگر را دارد. همچنین او می‌تواند گزارش تخلف داده و همچنین حساب کاربری صاحب دیدگاه را از سامانه پاک نماید.

شکل 3: گزینه‌های موجود در بخش دیدگاه‌های یک پیام برای مدیر سامانه

9-2- صفحه اصلی

در این بخش مدیر سامانه می‌تواند صفحه را با کلیک بر روی گزینه «سفارشی‌سازی این صفحه» ویرایش کرده و طبق نیاز و سلیقه خود چیدمان ابزارک‌ها را در صفحه اصلی انجام دهد. در این راستا مطابق شکل 4 ابتدا باید از کادر شماره 1 ابزارک مورد نظر انتخاب شده و سپس با کشیدن آن در محلی که در کادر 2 مشخص است رها شود. به همین صورت می‌توان جای هر ابزارک را با رها‌کردن آن در قسمتی که مورد نظر مدیر است تعیین کرد. انواع این ابزارک‌ها در شکل 3 کادر شماره 1 نشان داده شده است.

شکل 4: سفارشی‌سازی صفحه

در بالای صفحه مطابق شکل 5 گزینه «غیرفعال سازی جاوا اسکریپت» قرار دارد، با استفاده از این گزینه مدیر سامانه می‌تواند جاوااسکریپت را غیرفعال کرده و در نتیجه امنیت صفحه را افزایش دهد.

شکل 5: بالا بردن امنیت صفحه

در پایان تنظیمات، مدیر سامانه با استفاده از گزینه «پایان سفارشی‌سازی» می‌تواند تنظیمات خود را ذخیره نماید.

9-3- مدیریت نمایه کاربران

زمانی که مدیر سامانه بر روی کاربری کلیک می‌کند و وارد نمایه او می‌شود مطابق شکل 6، در بالای تصویر منوی «مدیریت» مشاهده می‌شود که شامل چهار گزینه زیر است:

9-3-1- تغییر نقش

مدیر سامانه در بخش «میز فرمان مدیریت» امکان افزودن نقش جدید با تعیین سطح دسترسی مورد نظر را دارد. مدیر سامانه در این بخش می‌تواند نقش‌های تعریف‌شده را به کاربر مورد نظر اختصاص و یا تغییر دهد.

9-3-2- علامت زده‌شده به عنوان برجسته

در صورتی که مدیر کاربری را به عنوان «برجسته» انتخاب کند، کاربر مذکور در زبانه «برجسته»، مربوط به بخش «اعضا» نمایش داده می‌شود . فقط مدیر سامانه امکان برجسته‌کردن کاربر عادی را دارد. زمانی که مدیر سامانه از قسمت اعضا بر روی کاربری کلیک می‌کند تا وارد نمایه وی شود، مطابق شکل 6 گزینه‌ای تحت عنوان «مدیریت» در قسمت بالای سر صفحه سمت چپ مشاهده می‌شود که با کلیک بر روی گزینه «علامت زده‌شده به‌عنوان برجسته» می‌توان کاربر عادی را به کاربر برجسته تبدیل نمود.

9-3-3- محروم

با استفاده از این گزینه می‌تواند یک کاربر را با ذکر دلیل به حالت تعلیق درآورد. پس از این ‌کار کاربر نمی‌تواند وارد حساب کاربری خود شود.

9-3-4- پاک‌کردن

مدیر سامانه با استفاده از این گزینه می‌تواند حساب کاربری فردی را از سامانه پاک نماید.

شکل 6: امکانات مدیر سامانه در نمایه کاربری

9-4- انجمن

این بخش در موتوشاب شامل تعدادی انجمن بوده که کاربران قادر هستند تا درون هر انجمن موضوعات مختلف ایجاد کرده و با یکدیگر حول این موضوعات به بحث و گفتگو بپردازند. در این میان مدیر سامانه قابلیت‌های مختلفی مضاف بر امکانات کاربری عادی دارد که در ادامه شرح داده شده است.

9-4-1- سفارشی‌سازی صفحه

در انجمن مدیر سامانه می‌تواند از تنظیمات سفارشی‌سازی صفحه استفاده نماید و توسط آن یک انجمن ایجاد کند. این در حالی است که کاربر عادی قادر به ایجاد انجمن نیست. کاربران عادی فقط قادر هستند در انجمن‌های ایجادشده توسط مدیر شرکت کرده، در آن‌ها موضوع ایجاد کنند و با دیگر کاربران نظرات و یا پاسخ‌های خود را در رابطه با موضوعات مختلف درج کنند.

شکل 7: صفحه ایجاد انجمن

همان‌طور که در شکل 7 مشاهده می‌شود گزینه «سفارشی‌سازی این صفحه» وجود دارد با کلیک بر روی آن مدیر وارد صفحه زیر می‌شود.

شکل 8: صفحه سفارشی‌سازی

روبه‌روی هرکدام از موضوعات انجمن گزینه‌های «ویرایش» و «پاک‌کردن انجمن» وجود دارد که با استفاده از این دو گزینه مدیر سامانه می‌تواند اطلاعات انجمن ساخته‌شده را ویرایش کند و یا آن را حذف نماید.

9-4-2- ایجاد انجمن

با کلیک بر روی گزینه «افزودن انجمن جدید» صفحه‌ای مطابق شکل 9 باز می‌شود.

شکل 9: افزودن انجمن جدید

در این بخش مدیر سامانه می‌تواند با واردکردن اطلاعات خواسته‌شده در صفحه و کلیک بر روی «افزودن» انجمن جدیدی بسازد و میزان دسترسی انجمن را برای کاربران دیگر نیز مشخص نماید.

9-4-3- مدیریت موضوع

مدیر سامانه می‌تواند با کلیک بر روی هر موضوع وارد صفحه آن مطابق شکل 10 شود. در این بخش کادر مربوط به تنظیمات موضوع وجود دارد که فقط مدیر سامانه به آن دسترسی دارد و دارای قابلیت‌های زیر است:

  • مهم‌کردن: با کلیک بر روی این گزینه می‌توان موضوع را مهم کرد. در این صورت در جدول گفتگوها مهم بودن موضوع نمایش داده می‌شود.
  • بستن: با پایان گفتگو با استفاده از این گزینه می‌توان موضوع را بسته و کاربران پس از آن امکان گفتگو نخواهند داشت.
  • جابجایی: می‌توان موضوع را به انجمن‌های دیگر منتقل نمود.
  • پاک‌کردن: با استفاده از این گزینه می‌توان موضوع را حذف کرد. شایان ذکر است که کاربران عادی قادر به حذف موضوعاتی که خودشان ایجاد کرده‌اند هستند.

شکل 10: امکانات موجود در تنظیمات موضوع

9-5- گروه‌ها

در این بخش مدیر پس از وارد‌شدن به صفحه گروه (مطابق شکل 11) امکان ویرایش، گزارش تخلف و دنبال‌کردن مطالب در گروه را دارد.

شکل 11: فضای مربوط به گروه ایجادشده

مدیر سامانه می‌تواند پیام‌های دیگران را مطابق شکل 12 پاک نماید، برای بررسی، گزارش تخلف دهد و همچنین در صورت نیاز کاربری که تخلف کرده را از سامانه حذف نماید.

شکل 12: امکان دسترسی مدیر سامانه به ویرایش گروه

9-6- تصویر

در بخش «تصویر» مدیر با حرکت موشواره بر روی هر تصویر و کلیک بر روی فلش ظاهر‌شده (مطابق شکل 13) به دو گزینه پاک‌کردن تصویر و ویرایش تصویر دسترسی پیدا می‌کند. با کلیک بر روی هرکدام امکان حذف تصویر و یا ویرایش آن برای او میسر است.

شکل 13: امکانات مدیر سامانه در بخش تصاویر

زمانی که مدیر سامانه تصویری را مطابق شکل 14 باز می‌کند، علاوه بر امکان حذف یا ویرایش تصویر می‌تواند با کلیک بر روی «انتخاب به عنوان ویژه» آن تصویر را در لیست تصاویر ویژه قرار دهد.

شکل 14: انتخاب یک تصویر به عنوان تصویر ویژه

مدیر سامانه می‌تواند بر پیام‌های گذاشته‌شده بر روی هر عکس نظارت داشته باشد و مطابقشکل 15 امکان پاک‌کردن دیدگاه کاربران، حذف کاربر از سامانه در صورت بروز تخلف و گزارش تخلف برای بررسی را دارد.

شکل 15: امکانات مدیر سامانه برای بررسی دیدگاه‌های یک تصویر

9-7- ویدیو

در این بخش مدیر سامانه امکان ویرایش ویدیو، پاک‌کردن، گزارش تخلف و نشانه‌گذاری ویدیو به‌عنوان ویژه جهت قرار‌گرفتن در زبانه «ویژه‌ها» را دارد. همچنین می‌تواند دیدگاه‌های قرار داده‌شده بر روی ویدیو را حذف کرده و یا صاحب دیدگاه را از سامانه حذف نماید.

شکل 16: نمایی از صفحه مشاهده یک ویدیو و امکانات مدیریتی روی آن

9-8- رخدادها

در این بخش مدیریت سامانه امکان حذف، ویرایش اطلاعات رخداد و همچنین فرستادن گزارش تخلف درباره رخدادهای ایجادشده را دارد. همچنین در بخش دیوار در صورت بروز تخلف از طرف کاربر عادی، مدیر سامانه امکان پاک‌کردن دیدگاه‌ها و همچنین پاک‌کردن کاربران از سامانه را دارد.

شکل 17: امکانات مدیر سامانه در بخش رخداد

9-9- ابزار مدیریت

بخش «ابزار مدیریت» برای مدیر سامانه و برای کاربری که مدیر آن فرد را به عنوان ناظم انتخاب کرده و امکان دسترسی به این ابزار را به او داده در دسترس است.

برای دسترسی به این بخش کاربر می‌تواند با کلیک بر روی تصویر کاربری خود در قسمت نوارابزار و انتخاب گزینه «ابزار مدیریت» مطابق شکل وارد صفحه ابزار مدیریت شود.

شکل 18: مراحل دسترسی به صفحه ابزار مدیریت

در این بخش جدولی از گزارش تخلفات که توسط کاربران در بخش‌های «کاربران»، «نظرات»، «تازه‌ها»، «انجمن‌ها»، «تصاویر»، «رخداد‌ها» و «اخبار» ارسال شده، نمایش داده می‌شود. همان‌طور که در شکل 19 مشاهده می‌شود با انتخاب هر قسمت از سامانه، مورد گزارش‌شده همراه با نام فرد گزارش‌دهنده و دلیل تخلف که می‌تواند یکی از سه حالت «هرزنامه»، «غیرقانونی» و «قانون‌شکنی» باشد، نمایش داده می‌شود. همچنین اقدامی که می‌توان برای گزارش تخلف انجام داد یکی از دو حالت زیر است:

  • برداشتن گزارش تخلف: انتخاب این گزینه به این معنا است که گزارش داده‌شده صحیح نیست و تخلفی صورت نگرفته و می‌توان گزارش تخلف را از مطلب برداشت.
  • پاک‌کردن: درصورتی‌که گزارش داده‌شده صحیح باشد و تخلفی در مطلب صورت گرفته باشد می‌توان با انتخاب این گزینه مطلب مورد نظر را پاک کرد.

شکل 19: صفحه مدیریت گزارش تخلفات

در انتهای صفحه گزینه «انتخاب همه» وجود دارد که‌ این امکان را به کاربر می‌دهد تا همه گزارش‌ها را به صورت یک‌جا پاک نماید یا گزارش‌های تخلف را از همه مطالب پاک کند.

قابلیت_های_مدیریتی_نقش_ناظم.txt · آخرین ویرایش: 2019/01/15 12:45