ابزار سایت

مدیریت_کاربران

فصل 5- مدیریت کاربران

به طور کلی در بخش مدیریت کاربران می‌توان اقدامات زیر را صورت داد:

  • کاربران سامانه را مشاهده و مدیریت کرد.
  • نقش‌های کاربری را سامان داد.
  • برای سامانه ناظم تعریف کرد
  • پرسش‌های نمایه کاربران را ویرایش، حذف و یا اضافه کرد
  • به همه یا بخشی از کاربران رایانامه ارسال کرد.

در ادامه به شرح بیشتر قابلیت‌های این بخش پرداخته شده است.

5-1- وضعیت کاربران

با کلیک بر روی «کاربران» یا «وضعیت کاربران» در منوی سمت راست، مدیر به این بخش هدایت می‌شود که در شکل 1 قابل مشاهده است.

شکل 1: نمایی از بخش کاربران سامانه

در این صفحه تعداد کل کاربران سامانه به همراه فیلدی برای جستجوی آن‌ها مشاهده می‌شود. جستجو را می‌توان بر اساس «رایانشانی» یا «اسم واقعی» انجام داد. گزینه «دعوت کاربران جدید» نیز در این صفحه قابل مشاهده است که با کلیک بر روی آن، پنجره‌ای جدید باز می‌شود که رایانامه کاربرانی را که کاربر مدیر مایل به دعوت آن‌ها به سامانه است را به عنوان ورودی می‌پذیرد. در صفحه «کاربران»، سه زبانه وجود دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: آخرین کاربران فعال، کاربران معلق شده و کاربران تایید نشده که زبانه اول به طور پیش‌فرض با ورود به این صفحه نمایش داده می‌شود:

  • آخرین کاربران فعال: این زبانه نمایش‌دهنده کاربران فعال در سامانه است.
  • کاربران معلق شده: این زبانه کاربرانی را نمایش می‌دهد که معلق شده‌اند.
  • کاربران تایید نشده: کاربرانی که رایانشانی ‌آن‌ها در سامانه تایید نشده است در این زبانه قابل مشاهده هستند.

جدولی که کاربران در آن فهرست شده‌اند دارای سه ستون «کاربر»، «حالت» و «زمان» پیوستن به وبگاه است. در پایین جدول، چند گزینه وجود دارد که با استفاده از آن‌ها امکان مدیریت کاربران وجود دارد. ابتدا می‌بایست کاربر یا کاربران دلخواه را انتخاب کرده و سپس یکی از این گزینه‌ها را کلیک کرد. این گزینه‌ها به ترتیب عبارت‌اند از:

  • علامت زدن همه: برای انتخاب همه کاربران به منظور اجرای یکی از اعمالی که برای مدیریت آن‌ها امکان‌پذیر است.
  • پاک کردن: با کلیک بر این دکمه کاربر یا کاربران انتخاب‌شده از سامانه حذف خواهند شد.
  • نشانه‌گذاری رایانامه کاربر به عنوان تایید شده: در موتوشاب، می‌توان مشابه بسیاری از دیگر شبکه‌های اجتماعی تایید رایانشانی را اجباری کرد (از طریق فعال‌سازی گزینه «تایید رایانشانی» در صفحه «تنظیمات کاربری»). در این صورت هر کاربری که در سامانه ثبت‌نام کند می‌بایست رایانشانی خود را تایید کند. کاربر این فرایند از طریق دریافت یک رایانامه از سمت سامانه و کلیک بر روی «لینک فعال‌سازی» طی می‌کند. در صورتی که در این قسمت از مدیریت عملیات «نشانه‌گذاری رایانشانی کاربر به عنوان تاییدشده» بر روی کاربر صورت پذیرد، ‌دیگر او نیاز به طی‌کردن فرایند فعال‌سازی رایانامه نخواهد داشت.
  • نشانه‌گذاری رایانامه کاربر به عنوان تایید‌نشده: برعکس عملیات بالا، رایانامه کاربر یا کاربران انتخاب‌شده را به حالت تایید نشده در خواهد آورد.
  • تایید: در موتوشاب، می‌توان مشابه بسیاری از دیگر شبکه‌های اجتماعی کاربرانی که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند را در ابتدا تاییدنشده فرض کرد، به این معنی که فقط کاربرانی بتوانند در سامانه فعالیت کنند که مدیر سامانه آن‌ها را تایید کرده باشد. تصریح می‌شود که این‌گونه تایید با تایید رایانشانی متفاوت است. در این‌ نوع تایید حتی اگر کاربر رایانشانی خود را تایید هم کرده باشد، اما از این حیث تایید شده نباشد، اجازه فعالیت در سامانه را نخواهد داشت. با کلیک بر روی گزینه «تایید» کاربر ثبت‌نام‌کرده در سامانه تایید شده و اجازه فعالیت در سامانه را خواهد داشت.
  • معلق: با کلیک بر روی این دکمه، کاربر یا کاربران علامت زده‌شده در سامانه معلق می‌شوند. این گزینه برای جلوگیری از فعالیت کاربرانی که پیش‌تر در سامانه فعالیت‌ داشته‌اند مفید است. برای تعلیق یک کاربر، مدیر می‌تواند دلیل تعلیق وی را به صورت یک پیام برای یادداشت کند. این پیام تنها به خود کاربر هنگامی که برای ورود اقدام می‌نماید نشان داده خواهدشد.

5-2- ناظم‌ها

در بخش ناظم‌ها، می‌توان در موتوشاب برخی کاربران را به عنوان ناظم سامانه تعریف کرد. همان‌طور که در شکل 2 مشاهده می‌شود. هنگام تعریف «ناظم» جدید امکان تعیین بخش‌هایی از سامانه که ناظم امکان مدیریت آن‌ها را دارا است وجود دارد. به عنوان مثال در صورتی که یک کاربر فقط در بخش انجمن ناظم باشد، امکانات مدیریتی در بخش انجمن به او اعطا خواهد شد. برای تعریف ناظم جدید کافی است تا نام کاربری که قصد اعطای نقش ناظمی به او وجود دارد را در فیلد پایین صفحه وارد و سپس دکمه «ناظم وبگاه» را کلیک کرد. همچنین برای حذف یک ناظم کافی است تا علامت ضربدر زیر ستون مربوط به ناظم را کلیک کرد. همچنین با نگاهی دقیق‌تر به شکل 2 مشخص است که ستون اول مربوط به کاربر مدیر سامانه بوده که غیر قابل ویرایش است.

شکل 2: نمایی از صفحه «ناظم‌ها» در کاربران

5-2-1- افزودن مدیر جدید

همان‌گونه که در شکل 2 مشخص است، هر ناظم را می‌توان به عنوان مدیر نیز تعریف کرد. در صورتی که برای یک کاربر در این صفحه گزینه «مدیر» انتخاب شود،‌ می‌تواند به میزفرمان مدیریت دسترسی پیدا کرده و تمام دسترسی‌های مدیریت به وی نیز داده می‌شود. به این ترتیب سامانه این امکان را فراهم کرده است تا توسط یک یا چند مدیر اداره شود. قابل ذکر است که تنها کاربر مدیر می‌تواند در این صفحه مدیر جدید تعریف کند و در حالت پیش‌فرض حالت مدیر برای ناظم‌ها غیرفعال است. همچنین دسترسی‌های اولین مدیر - یا به عبارت دیگر سازنده شبکه اجتماعی - توسط هیچ‌کدام از کاربران قابل ویرایش و محدود کردن نیست.

5-3- نقش‌های کاربران

در موتوشاب می‌توان برای کاربران نقش تعریف کرد. نقش‌ها وسیله‌ای برای کنترل سطح دسترسی کاربران در بخش‌های مختلف سامانه هستند. در این صفحه امکانات متنوعی برای تعیین حدود امکانات کاربر در سامانه وجود دارد. همان‌طور که در شکل 3 قابل مشاهده است در بالای صفحه فهرستی از نقش‌های سامانه در یک جدول قابل مشاهده است. در این جدول عنوان نقش‌ها به همراه درصدی از کاربران که این نقش را دارا هستند و همچنین وضعیت برچسب «تصویر نمایه» نقش آمده است. در صورتی که نقش دارای برچسب «تصویر نمایه» باشد، دیگر کاربران سامانه این برچسب را بر روی تصویر نمایه کاربر صاحب نقش مشاهده خواهند کرد (مشابه شکل 4). با کلیک بر روی برچسب «تصویر نمایه» نقش می‌توان آن را تغییر داد. زیر جدول نقش‌ها امکان افزودن نقش جدید وجود دارد. در انتها نیز جدول سطح دسترسی نقش‌ها وجود دارد. بدین صورت که برای هر نقش یک ستون وجود دارد که می‌توان سطح دسترسی نقش در هر بخش را توسط آن تعیین کرد. نمایی از جدول دسترسی‌های نقش کاربری در شکل 5 قابل مشاهده است.

شکل 3: نمایی از صفحه «نقش کاربران»

شکل 4: نمایش برچسب تصویر نمایه نقش (در این شکل «توسعه») بر روی تصویر نمایه کاربر صاحب نقش

البته باید توجه داشت که نقش‌های «آزاد» و «مهمان» به صورت پیش‌فرض در سامانه وجود دارد. هر بازدیدکننده‌ای از سامانه که وارد سامانه نشده باشد نقش «مهمان» را داشته و هر کاربری که در سامانه عضو شده و وارد آن شود، به صورت پیش‌فرض دارای نقش «آزاد» خواهد بود. شایان ذکر است که نقش «مهمان» در فهرست نقش‌ها (بالای صفحه) قابل مشاهده نیست. چرا که امکان حذف و ویرایش آن وجود ندارد. این در حالی است که نقش «آزاد» در این فهرست موجود است. برای تغییر نقش پیش‌فرض برای اعضای سامانه (نقش «آزاد») می‌توان با کشیدن و رها کردن آن، پیش‌فرض بودن یک نقش را به نقش دیگری تخصیص داد. باید توجه داشت که نقش پیش‌فرض غیر قابل حذف است. در جدول نقش کاربر، می‌توان با انتخاب یک نقش و فشردن دکمه «پاک کردن»، آن نقش را حذف کرد.

شکل 5: نمایی از دسترسی نقش‌های کاربری

برای هر کدام از بخش‌های سامانه تعدادی سطح‌ دسترسی از پیش تعیین شده است. به عنوان مثال همان‌طور که در شکل 5 قابل مشاهده است برای بخش‌ کاربران، سطوح دسترسی: «اجازه ارسال نوشته بر روی نمایه»، «جستجوی کاربران»، «نمایش نمایه‌ها» وجود دارد. به عنوان مثال از کاربرد این بخش می‌توان به شرایطی اشاره کرد که در آن مدیر سامانه قصد دارد که همه کاربران امکان بارگذاری تصاویر را نداشته و فقط کاربران خاصی تحت عنوان «عکاس» قادر به بارگذاری تصویر در سامانه باشند. در این صورت کافی است تا مدیر یک نقش تحت عنوان «عکاس» ایجاد کند. سپس سطح دسترسی «بارگذاری تصویر» را به او اعطا کند. سپس این سطح دسترسی را از نقش پیش‌فرض (در حالت عادی، نقش «آزاد») بگیرد. در این صورت فقط کاربرانی که نقش «عکاس» را دارا هستند قادر به بارگذاری عکس خواهند بود. برای اعطای نقش به یک کاربر کافی است تا مطابق شکل 6، در «صفحه نمایه» یک کاربر، از منوی مدیریت گزینه «تغییر نقش» را انتخاب کرد.

شکل 6: تغییر نقش کاربر در صفحه «نمایه» توسط مدیر

5-4- پرسش‌های نمایه

پرسش‌های نمایه در حقیقت فیلدهای اطلاعاتی مانند، «تاریخ تولد»، «جنسیت» و… هستند که کاربران هنگام ثبت‌نام در سامانه آن‌ها را ثبت نموده و این اطلاعات در نمایه آن‌ها قابل مشاهده است. موتوشاب دارای یک زیرساخت قدرتمند برای مدیریت پویای این پرسش‌ها است. از طریق این سازوکار می‌توان انواع حساب‌های کاربری ایجاد کرده، برای هر کدام فیلدهای اطلاعاتی مختص خود را ایجاد و این حساب‌های کاربری را به نقش‌ها متصل کرد. در بخش‌ «پرسش‌های نمایه» می‌توان این فیلد‌های اطلاعاتی را مدیریت نموده و حتی فیلد‌های جدید نیز به پرسش‌های نمایه افزود. شکل 11 تصویری از تنظیمات پرسش‌های نمایه را نشان می‌دهد. این قسمت دارای دو زبانه «ویژگی» و «نوع حساب» است. هنگام مشاهده صفحه «پرسش‌های نمایه»، به صورت پیش‌فرض، زبانه «نوع حساب» نمایش داده می‌شود. این زبانه پرسش‌های نمایه را از منظر انواع حساب نمایش می‌دهد. در ادامه در خصوص مفهوم «نوع حساب» بیشتر توضیح داده شده است.

5-5- نوع حساب

در موتوشاب می‌توان انواع حساب مانند نوع حساب «مدیر»، «کارمند»، «دانشجو»، «کارشناس» و… تعریف نموده و پس از تعریف نوع حساب می‌توان پرسش‌های نمایه مختص آن نوع تعریف کرد. در نتیجه می‌توان در سامانه نوع حساب دانشجو داشت که پرسش‌هایی چون «دانشگاه»، «شهر محل تحصیل»، «رشته تحصیلی» و «معدل» در سامانه تعریف و به نوع حساب «دانشجو» متناظر کرد. در نتیجه برای کاربرانی که نوع حسابشان دانشجو نباشد چنین پرسش‌هایی وجود ندارد. در نتیجه در زبانه نوع حساب می‌توان پرسش‌های نمایه را با توجه به نوع حساب‌هایی که پرسش مربوط به آن است، مشاهده کرد. یک پرسش می‌تواند به بیش از یک نوع حساب مربوط باشد. در شکل 11 می‌توان مشاهده نمود که پرسش «دانشگاه» فقط مختص نوع حساب «دانشجو» است.

5-6- مدیریت نوع حساب

همان‌طور که در شکل 7 قابل مشاهده است، در زبانه «نوع حساب» کافی است موشواره را بر روی عنوان نوع حساب (با توجه به شکل مثلاً «دانشجو») برده و از منوی بازشده گزینه «ویرایش» را برای ویرایش و گزینه «پاک کردن» را برای حذف انتخاب کرد. همچنین از گزینه «افزودن جدید» برای افزودن یک نوع حساب جدید می‌توان استفاده کرد. با انتخاب این گزینه فرمی مانند شکل 8 نمایش داده می‌شود. به ازای تمامی زبان‌های سامانه می‌بایست عنوان نوع حساب به آن زبان وارد شود (مثلا «student»‌ برای دانشجو به زبان انگلیسی). همچنین می‌بایست یک نقش کاربری به نوع حساب مرتبط گردد. در این صورت کاربران دارای نقش مذکور به صورت خودکار نوع حسابشان مشخص خواهد شد.

شکل 7: مدیریت نوع حساب

شکل 8: فرم ایجاد «نوع حساب»

همان‌طور که در این شکل قابل مشاهده است، سه ستون اول در جدول به ترتیب عبارت‌اند از:

  • پرسش: همان عنوان فیلد اطلاعاتی کاربر که از کاربر پرسیده می‌شود، به عنوان مثال نام کاربری.
  • نوع: نوع اطلاعاتی که در این فیلد وارد می‌شود. انواع مختلفی که می‌توان برای پرسش‌های نمایه تعریف کرد ازجمله: «متن»، «فیلد تک انتخابی»، «تاریخ» و…
  • مقدارها: مقادیر ممکن برای یک پرسش نمایه در این قسمت ذکر می‌شود. به عنوان مثال برای جنسیت دو مقدار «زن» و «مرد» قابل انتخاب است.

نکته جالب آن‌که سطر‌های جدول مذکور را می‌توان با کشیدن موشواره جابه‌جا کرد. در این صورت ترتیب پرسش‌های نمایه تغییر خواهد کرد.

5-7- بخش‌ها

هر پرسش نمایه به یک بخش تعلق دارد. به صورت پیش‌فرض دو بخش «اطلاعات پایه» و «علایق» در سامانه تعریف شده است. با حرکت موشواره بر روی عنوان بخش امکان «ویرایش» یا «حذف» بخش وجود دارد (شکل 9).

شکل 9: نمایش ابزارک ویرایش بخش‌ها در پرسش‌های نمایه کاربران

با انتخاب «ویرایش»، پنجره جدیدی همانند شکل 10 باز می‌شود که در آن امکان ویرایش نام فارسی یا انگلیسی (وابسته به این‌که چه زبان‌هایی در سامانه تعریف شده باشد) آن بخش وجود دارد. با زدن دکمه ذخیره مقادیر جدید به‌روزرسانی می‌شوند.

شکل 10: نمایی از پنجره ویرایش بخش

توجه شود که بخش «اطلاعات پایه» غیر قابل حذف است. چرا که حاوی پرسش‌های ضروری سامانه است. همچنین در بخش اطلاعات پایه، سه پرسش «نام کاربری»، «رایانامه» و «گذرواژه» همیشه در ثبت‌نام اجباری هستند اما برای ویرایش و … اختیاری هستند. همچنین بنابر شکل 11 (پایین تصویر) امکان افزودن بخش‌های دیگر نیز برای پرسش‌های نمایه وجود دارد.

شکل 11: نمایی از زبانه «نوع حساب» در صفحه پرسش‌های نمایه کاربران

5-8- زبانه ویژگی‌ها

همان‌طور که در شکل 12 مشاهده می‌شود، زبانه ویژگی‌ها دارای ستون‌هایی است که هر کدام تنظیمی بر روی پرسش‌های نمایه صورت می‌دهد، این تنظیم‌ها به شرح زیر است:

  • موردنیاز: مطابق کادر 1، پرسش می‌بایست با مقداری مناسب پر شود، در غیر این‌ صورت سامانه با پیام خطایی از کاربر درخواست خواهد کرد که فیلد خالی را پر کند.
  • ثبت‌نام: مطابق کادر 2، فیلد پرسش هنگام ثبت‌نام نمایان می‌شود تا کاربر آن را پر کند. به عنوان مثال در شکل 12، «اسم واقعی» برای ثبت‌نام فعال شده و همچنین موردنیاز است؛ بنابراین، این فیلد در صفحه ثبت‌نام ( شکل 13) به کاربر نمایش داده می‌شود و پر کردن این فیلد نیز اجباری است.

شکل 12: زبانه ویژگی‌ها در صفحه پرسش‌های نمایه

شکل 13: نمایی از صفحه ثبت‌نام؛ فیلد اسم واقعی در این صفحه قابل مشاهده و اجباری است

  • ویرایش: پرسش در فرم ویرایش نمایه ظاهر و قابل ویرایش می‌شود. به طور مثال در شکل 11، «اسم واقعی» برای ویرایش فعال شده و همچنین موردنیاز است؛ بنابراین، این فیلد در صفحه «ویرایش نمایه» شکل 14 به کاربر نمایش داده می‌شود و پر کردن این فیلد نیز اجباری است.

شکل 14: نمایی از ویرایش نمایه کاربر

  • مشاهده: این گزینه پرسش را در هنگام مشاهده مشخصات به کاربر نمایش می‌دهد. به عنوان مثال در شکل 15، «اسم واقعی» برای مشاهده در صفحه «نمایه» فعال شده است.

شکل 15: نمایی از صفحه مشاهده نمایه

  • جست‌وجو: با فعال‌سازی جست‌وجو برای هر فیلد، کاربران می‌توانند در قسمت جستجو سامانه دیگر اعضا را بر اساس آن‌ فیلد جستجو کنند.

5-9- افزودن پرسش

در صفحه «پرسش‌های نمایه»، دکمه‌ای تحت عنوان «افزودن پرسش» وجود دارد که با فشردن آن پنجره‌ای همانند آن‌چه در شکل 16 مشاهده می‌شود، نمایش داده خواهد شد.

شکل 16: نمایی از پنجره افزودن پرسش

این پنجره برای افزودن پرسش جدید است و اجزای آن عبارت‌اند از:

  • پرسش: عنوان پرسش است.
  • شرح: توضیحی در خصوص پرسش
  • بخش: پرسش باید در یکی از بخش‌های موجود در سامانه در پرسش‌های نمایه کاربر قرار گیرد.
  • نوع پاسخ: بر اساس انتخاب، نوع فیلد پاسخ متناظر با پرسش، می‌تواند از یکی از انواع موجود در سامانه باشد. در بخش آتی به شرح انواع پاسخ پرداخته شده است.
  • موردنیاز: در صورت فعال‌سازی، پرسش حتماً باید توسط کاربر پاسخ داده شود.
  • ثبت‌نام: پرسش باید در صفحه «ثبت‌نام» باشد.
  • ویرایش نمایه: کاربر باید بتواند این پرسش را ویرایش کند.
  • نمایش نمایه: پرسش باید در صفحه «نمایه» نمایش داده شود.
  • در جستجو: با انتخاب این گزینه، می‌توان در بین کاربران بر اساس این فیلد جست‌و‌جو کرد.

5-10- انواع فیلدهای پاسخ

فیلدهای پاسخ متنوعی توسط موتوشاب ارائه شده است. توسط این فیلدها می‌توان طیف گسترده‌ای از اطلاعات مربوط به کاربران را در سامانه ذخیره کرد. در این بخش به شرح انواع فیلدهای پاسخ در موتوشاب پرداخته شده است:

  • متن: یک فیلد متن ساده؛ مانند نام کاربری، اسم واقعی و…
  • متن گسترش‌یافته: مشابه متن ساده ولی با این تفاوت که ابعاد فیلد بزرگ بوده و مخصوص متون طولانی است. مشابه فیلد ایجاد نوشته.
  • تک انتخابی (منو کرکره‌ای): یک منوی انتخابی کرکره‌ای است که در هر لحظه امکان انتخاب یک گزینه وجود دارد.
  • تک انتخابی (دکمه رادیویی): چند گزینه به صورت دکمه‌های رادیویی قابل مشاهده است که در هر لحظه امکان انتخاب یک گزینه وجود دارد؛ مانند فیلد جنسیت.
  • انتخاب چندگانه: قابلیت پذیرش چندین مقدار را دارد. یکی از خصیصه‌های این فیلد تعداد ستون‌ها است. به عنوان مثال در شکل 17 یک فیلد انتخابی چندگانه قابل مشاهده است که تعداد ستون‌ها برای این فیلد، سه عدد منظور شده است.

شکل 17: یک فیلد انتخابی چندگانه

  • بلی/خیر: فیلدی که فقط دو گزینه «بلی» یا «خیر» قابل انتخاب است.
  • تاریخ: فیلد انتخاب تاریخ. نکته مهم در خصوص این فیلد قابلیت انتخاب بازه سال انتخابی است (شکل 18).

شکل 18: فیلد انتخاب تاریخ و قابلیت انتخاب بازه سال تاریخ

  • نشانی وب‌گاه: فیلدی که فقط می‌توان مقدار آن را با نشانی وب‌گاه پر کرد.

در نهایت با فشردن دکمه ذخیره، پرسش جدید به همراه مشخصات آن در سامانه ذخیره خواهد شد.

5-11- نام‌های کاربری غیرمجاز

در صفحه «نام‌های کاربری غیرمجاز» می‌توان نام‌های کاربری را که به هر دلیل غیرمجاز هستند به سامانه اضافه کرد. در شکل 19 صفحه «نام‌های کاربری غیرمجاز» نمایش داده شده‌ است.

شکل 19: نمایی از صفحه نام‌های کاربری غیرمجاز

با توجه به تصویر فوق‌، با افزودن نام کاربری در فیلد متنی نام کاربری و فشردن دکمه «افزودن»، این نام به فهرست «نام‌های کاربری غیرمجاز» افزوده خواهد شد. در نتیجه هیچ‌کدام از کاربران هنگام عضو شدن امکان انتخاب این نام کاربری را نخواهند داشت. برای پاک کردن یک نام کاربری از فهرست، با حرکت موشواره بر روی عنوان ثبت‌شده در جدول، گزینه‌ای تحت عنوان «پاک‌ کردن» مانند دکمه موجود در شکل 19 مشاهده خواهد شد. با فشردن دکمه و تایید پیام هشدار، نام کاربری غیرمجاز پاک خواهد شد.

5-12- رایانشانی‌های دسته‌جمعی

در این قسمت می‌توان به کاربران سامانه رایانامه ارسال کرد. در شکل 20 تصویری از این بخش قابل مشاهده است. توسط فرم تعبیه‌شده در این صفحه، می‌توان محدوده کاربران دریافت‌کننده را توسط نقش‌ محدود کرد. همچنین می‌توان از طریق فیلد «فرمت رایانامه» نوع محتوای رایانامه را مشخص کرد. در صورتی که این فیلد بر روی مقدار «HTML» تعیین شود می‌توان محتوای HTML را به عنوان رایانامه ارسال کرد. در این صورت در بالای فیلد متن پیام رایانشانی یک جعبه‌ابزار نیز برای کمک به فرمت متن نمایش داده خواهد شد.

شکل 20: نمایی از رایانامه دسته‌جمعی

موضوع پیام در فیلد متنی «موضوع» نوشته می‌شود. همچنین متن پیام در فیلد «متن پیام رایانامه» وارد می‌شود. نکته مهم این‌که در این متن می‌توان از برخی عبارت‌های از پیش ‌تعیین‌شده استفاده کرد. به عنوان مثال در صورتی که در محتوای رایانامه از عبارت «{$user_name}» استفاده شود، پیش از ارسال رایانامه موتوشاب این عبارت را با نام کاربری کاربر صاحب رایانشانی جایگزین خواهد کرد. عبارت‌های از پیش ‌تعیین‌شده قابل استفاده در این قسمت عبارت‌اند از:

  • {$user_name}: نام کاربری دریافت‌کننده رایانامه
  • {$user_email}: رایانشانی دریافت‌کننده رایانامه
  • {$site_name}: عنوان وب‌گاه
  • {$site_url}:‌ آدرس وب‌گاه
  • {$site_email}: رایانشانی وب‌گاه
  • {$unsubscribe_url}: آدرس صفحه لغو اشتراک
مدیریت_کاربران.txt · آخرین ویرایش: 2019/01/15 12:45